fbpx

– Det handler om å bruke globale verktøy på en måte som gir mening for norske selskaper 

I Salesforce Norge jobber ingeniører, løsningsarkitekter og teknologer tett med norske kunder, til tross for at innovasjon og utvikling er sentralisert i San Francisco. Derfor handler det om å forstå norsk arbeidskultur og behov, samtidig som man drar nytte av det globale nettverket og verdensledende teknologi. 

Ina Conrado er senior solutions engineer i Salesforce Norge, og jobber innen forretningsområdet financial services. Selv om løsningene hun hjelper norske bedrifter med er utviklet i Silicon Valley, handler jobben hennes i stor grad om å tilpasse disse til lokale forhold.

– Vår oppgave er å ta teknologi som er bygget for et globalt marked og gjøre den relevant for norske bedrifter, sier hun.

– Norske selskaper er langt fremme på digitalisering, men mange har også utfordringer som ikke nødvendigvis finnes i andre markeder. Da må vi være kreative og tenke utover standardløsninger, legger Conrado til.

Eksempler som kan skille norske kunder fra andre markeder er blant annet personvernreguleringer og større fokus på bærekraft.

Teknologi utviklet i USA, brukt i Norge

Conrado forteller om arbeidsdager som sjelden er like, men som i stor grad preges av tett kundekontakt.

– Jobben min er å koble sammen teknologien vår med kundenes verdikjede og hjelpe dem å få mest mulig verdi ut av løsningene våre, sier hun.

Det innebærer blant annet å forbedre prosesser innen salg, rådgivning, kundeservice eller interne prosesser, og koble dette til Salesforce sin teknologi.

– Jeg bruker mye tid på å forstå kundenes behov og utfordringer, slik at vi kan foreslå løsninger som er tilpasset deres unike situasjon. Det er givende å se hvordan samarbeid og teknologien vår kan bidra til å effektivisere hverdagen deres, sier hun.

Men samarbeidet stopper ikke ved landegrensene. Salesforce er tilstede over hele verden, og Norge er en liten, men tett integrert og toneangivende del av en stor, global organisasjon.

– Å jobbe i et stort amerikansk selskap som Salesforce betyr at det alltid er noen å spørre om råd. Når vi står overfor komplekse utfordringer, har vi tilgang til eksperter fra hele verden, for eksempel innen kunstig intelligens, som er et fagfelt der Salesforce er kjent for å være blant de fremste i verden. Det gir oss en enorm styrke, sier hun.

Hun mener også at kulturforskjellene er en styrke. Det er mange nasjonaliteter representert på Oslo-kontoret og i organisasjonen, og Conrado mener at det gjør arbeidsmiljøet spennende og dynamisk.

Norske bedrifter leder an

For Conrado er noe av det beste med jobben i Salesforce nettopp det å være en del av et globalt nettverk. Hun trekker frem at de lærer mye av hverandre, både teknologisk og kulturelt, og legger til at det er inspirerende å se hvordan de fra kontorene på Solli plass har påvirkningskraft på innovasjonen som skjer i Silicon Valley. Et konkret eksempel på dette er hvordan norske kunder får bidra tilbake til Salesforce-fellesskapet.

 – Hvert står flere norske selskaper på scenen under Salesforce sitt flaggskiparrangement Dreamforce i San Francisco, hvor de presenterer løsninger som er utviklet i samarbeid med oss, sier hun.

Hun er helt sikker på at norske løsningsarkitekter og ingeniører tilfører nye perspektiver til Salesforce globalt.

– Selv om Norge på verdensbasis er et lite marked, er vi et avansert marked. Mange norske selskaper ligger langt fremme når det gjelder teknologiutvikling og digitalisering, og vi har kunder som ikke bare tilpasser seg ny teknologi, men som også utfordrer oss til å bli bedre. Det gjør jobben utrolig givende, sier hun.

Innovasjonen går altså ikke bare én vei.

–  Vi er heldige som får jobbe med kunder som ikke bare vil bruke teknologien vår, men også utfordre oss til å tenke nytt. Når vi oppdager nye muligheter her i Norge, tar vi dem alltid tilbake til USA. Det føles som om vi er en viktig brikke i det større bildet, selv om vi representerer lille Norge, sier hun.

Inspirasjon og råd til andre

Til unge teknologer som vurderer en karriere i et globalt teknologiselskap som Salesforce, vil Conrado si:

– Hvis du er nysgjerrig på hvordan teknologi kan brukes til å løse reelle forretningsproblemer, og liker tanken på å jobbe i grenselandet mellom det lokale og det globale, er dette stedet for deg.  Du får jobbe med noen av de mest innovative selskapene i Norge, samtidig som du har støtte fra et globalt nettverk. Salesforce er et selskap hvor du kan vokse, både profesjonelt og personlig, og jeg føler at jeg lærer noe nytt omtrent hver dag, sier hun.

Grunnen til det er at kompetanse og utvikling av de ansatte står helt sentralt i Salesforce. Når det lanseres nye funksjoner eller løsninger, forteller Conrado at det alltid er interne kurs og opplæring for å sikre at de ansatte er oppdaterte.

– Det er inspirerende å være en del av et selskap som er så fokusert på å drive innovasjon fremover. Selv om vi bruker mye av den samme teknologien som kundene våre i andre land, ser vi alltid på hvordan den kan tilpasses lokale behov og markedstrender. Det er gøy å kombinere amerikansk innovasjon med et norsk perspektiv, sier hun, og avslutter:

– Vi får være en del av et selskap som leder an i teknologiutviklingen globalt, samtidig som vi jobber med lokale utfordringer og muligheter i Norge. Det gir en utrolig spennende arbeidshverdag. 

ODA-Nettverk

ODA-Nettverk er Nordens ledende nettverk for mangfold i teknologi. Vi har mer enn 10 000 medlemmer med aktiviteter i Oslo, Bergen, Innlandet, Sørlandet, Sør-Vest og Trondheim, og over 70 partnere. ODA-Nettverk har siden 2005 inspirert og bidratt gjennom større mangfold til bedre beslutninger og løsninger for virksomheter og samfunn.

Har du spørsmål, ta kontakt med oss på info@odanettverk.no