fbpx

Kan teknologi sikre troverdig kommunikasjon om bærekraft?

Denne artikkelen er skrevet av platinumpartner EY. 

Vi forbrukere får høre at det er våre valg som kommer til å påvirke leverandører av varer og tjenester til å produsere disse på en bærekraftig måte.

Vi er alle forbrukere i en eller annen form – enten det gjelder daglige kjøp, deltakelse i innkjøps- og anskaffelsesprosesser, eller når vi står overfor valg av ny arbeidsgiver. Valgene vi tar kan for eksempel baseres på hvilke materialer og sosiale arbeidsforhold som ligger bak produktene vi kjøper, om leverandørene vi vurderer følger konkrete mål for mangfold og inkludering, eller om et selskap har transparente retningslinjer for å redusere sitt CO₂-avtrykk. For at du som forbruker skal kunne ta informerte valg, er du avhengig av at det finnes tilgjengelig informasjon og at denne ikke er misvisende.

Bærekraftsinformasjon er ikke lenger et valg, men et krav

Mange selskaper vektlegger bærekraft i sin markedsføring, rekruttering og strategi. Begreper som grønne produkter, miljøvennlig utvikling og «bra for naturen» brukes gjerne. Men hvor stor tillit kan man egentlig ha til utsagn som dette?

Myndigheter har innført strengere krav til bærekraftsrapportering og -kommunikasjon. Åpenhetsloven i Norge, og EUs bærekraftsreguleringer, er eksempler på dette. Bærekraftskommunikasjon er med andre ord ikke noe som virksomheter kan velge bort. Det må dokumenteres og kommuniseres på en troverdig måte.

Lovlig bærekraftskommunikasjon – kan teknologi være løsningen?

Med skjerpede krav til rapportering og markedsføring, trenger virksomheter smarte verktøy for å navigere i det juridiske landskapet. Konsekvensene av å feile, både i form av økonomiske sanksjoner og svekket tillit hos forbrukerne, er for store til å ignorere. Her kan teknologien spille en nøkkelrolle.

Vi så et tydelig hull i markedet for en løsning som raskt og enkelt kartla bedrifters risikoprofiler og identifiserte deres sårbarheter, sier Martine Narvhus, Direktør i EY Norge. – Med vår samlede juridiske og tekniske ekspertise, bestemte vi oss for å utvikle denne løsningen, sier hun videre.

Kunstig intelligens åpner dørene for å raskt analysere store mengder data, finne mønstre, og avdekke potensielle svakheter på rekordtid. Derfor utviklet EY Norges AI & Data-avdeling en løsning som hjelper virksomheter å sikre at bærekraftskommunikasjonen deres både er troverdig og etterrettelig.

Med avanserte språkmodeller og analyser skanner vi offentlig kommunikasjon, rapporter og markedsføringsmateriale og belyser utsagn som kan være i strid med lovverket. Dette gjør at kundene våre er bedre rustet til å unngå grønnvasking og kommunisere bærekraft på en ansvarlig måte, sier Magnus Myklegard, seniorkonsulent i AI & Data.

EYs teknologiske løsning ble utviklet i tett samarbeid med selskapets egne advokater med ekspertise innen bærekraft.

Å jobbe tett med jurister har vært veldig spennende. Vi lærer mye av hverandre, og det åpner opp for nye perspektiver. Det tverrfaglige samarbeidet er det som har gjort denne løsningen mulig, fortsetter Magnus.

Fra sideprosjekt til internasjonal satsning

Det som startet som et lite sideprosjekt i Norge, har vokst til et internasjonalt initiativ som strekker seg på tvers av ulike industrier og virksomheter. Flere av verdens største selskaper har allerede vist interesse for løsningen.

Å se en idé fra Norge få gjenklang internasjonalt, på tvers av bransjer og landegrenser, er veldig kult. Når vi legger stor innsats inn i et prosjekt er det viktig for oss at det møter et behov og bringer verdi til våre kunder, sier Vår Sæbøe-Larssen, konsulent i AI & Data.

For teamet bak prosjektet handler det om langt mer enn tradisjonell rådgivning.

– Dette føles ikke som et klassisk konsulentoppdrag. Mer som å være en del av en start-up, men med tryggheten fra en etablert organisasjon i ryggen. Vi får tilliten til å eksperimentere, feile og leke med teknologi og innovasjon, noe som bidrar til kreative og solide løsninger, avslutter Magnus.

Vil du være med på å forme fremtidens løsninger?

EY søker alltid etter engasjerte mennesker som ønsker å bli en del av vårt teknologimiljø og forme morgendagens innovative løsninger. Hvis du brenner for teknologi, innovasjon, og bærekraft, vil vi gjerne høre fra deg!

ODA-Nettverk

ODA-Nettverk er Nordens ledende nettverk for mangfold i teknologi. Vi har mer enn 11 000 medlemmer med aktiviteter i Oslo, Bergen, Innlandet, Sørlandet, Sør-Vest og Trondheim, og over 70 partnere. ODA-Nettverk har siden 2005 inspirert og bidratt gjennom større mangfold til bedre beslutninger og løsninger for virksomheter og samfunn.

Har du spørsmål, ta kontakt med oss på info@odanettverk.no