Prosenten som gjør en forskjell
Denne artikkelen er skrevet av Salesforce Norge.
Hva skjer når en arbeidsplass gjør frivillig arbeid til en del av jobben? Hos Salesforce
dedikerer de ansatte én prosent av arbeidstiden til samfunnsnyttige aktiviteter. – Vi ser
hvordan det gjør en reell forskjell, sier norgessjefen.
Hos det amerikanske skyteknologiselskapet Salesforce er frivillighet ikke bare et konsept, men en forankret filosofi gjennom deres spesielle 1-1-1-modell. Konseptet innebærer at ansatte
dedikerer en prosent av arbeidstiden til frivillig arbeid, og resultatene taler for seg, med økt
samfunnsengasjement, sterkere fellesskap og konkrete, positive bidrag til lokalsamfunn, ifølge
norgessjef Jens Conradi:
– Det handler om å gi tilbake og bruke våre ressurser der de kan utgjøre en forskjell.
Frivillighetsarbeid er en helt sentral og naturlig del av Salesforce sin bedriftskultur, og det gir oss
både inspirasjon og mening i hverdagen.
Salesforce sin 1-1-1-modell ble til allerede da selskapet så dagens lys i 1999. Filosofien er
enkel: en prosent av tiden, produktene og inntektene skal bidra til samfunnsutvikling. For
ansatte betyr dette syv hele arbeidsdager hvert år som dedikeres til frivillighet. Det er tid som
kan brukes til alt fra å plante trær og rydde strender til å hjelpe vanskeligstilte ungdommer med
å sette opp en CV eller forberede seg til jobbintervjuer.
– Det fine med dette konseptet er fleksibiliteten. Vi gir ansatte frihet til å velge hva de ønsker å
bidra med, slik at de kan engasjere seg i saker som betyr noe for dem personlig, om det er for
eksempel sosial hjelp eller et miljøperspektiv som den ansatte vil bruke tiden sin på, forklarer
Conradi.
Vil gå foran
I Norge, hvor arbeidslivet tradisjonelt har hatt klare grenser mellom jobb og fritid, kan tanken på
å bruke arbeidstiden på frivillig arbeid virke uvant. Conradi har likevel erfart at denne modellen
som oftest vekker både positiv nysgjerrighet og overraskelse, hos både ansatte, kunder og
partnere av Salesforce:
– Når vi inviterer med oss kunder til Fattighuset for å bidra med å dele ut mat, er responsen
ofte: «Altså, faktisk i arbeidstiden?». Det er litt annerledes for mange, men opplevelsene og
tilbakemeldingene viser hvor verdifullt det er.
Gjennom å bruke hele Salesforce økosystem kan vi gjøre forskjell, der vi skapt samarbeid med
Make-a-wish, fattighuset med flere, og styrket styrket relasjonene på tvers av organisasjoner.
Conradi mener det viser hvordan norsk næringsliv kan gå foran som gode eksempler innen
frivilligheten, en plass som tradisjonelt har vært forbeholdt organisasjoner, idrettslag og
tilsvarende.
Deler på kompetansen
Frivillighetsprosjektene handler ikke bare om fysiske oppgaver som søppelplukking eller
pakking av matposer. Salesforce legger stor vekt på å bruke sine egne ansattes profesjonelle
kompetanse til å utgjøre en forskjell. Et eksempel er hvordan selskapet tidligere i år hjalp
ansatte ungdommer med å bygge sterke CV-er og forberede seg til jobbintervjuer.
– Mange av oss har erfaringer og ferdigheter som kan bety mye for andre. Når vi kan gi tilbake
på denne måten, blir det meningsfullt både for oss og dem vi hjelper, forteller Conradi.
Ut av kontoret
For de ansatte i Salesforce er frivillighetsdagene ofte høydepunkter i løpet av året. Samtidig
som man bidrar til samfunnet, styrkes også det interne samholdet. Når kollegaer jobber
sammen om frivillige prosjekter, bygger de tillit og forståelse som også kommer til nytte i
arbeidshverdagen.
– Det å tilbringe en dag eller syv med kollegaer utenfor kontoret og samtidig bidra til noe
meningsfullt, skaper en spesiell dynamikk. Vi ser hvordan det virkelig er et positivt bidrag til
arbeidsmiljøet, sier norgessjefen.
– Kanskje kan 1-1-1-modellen inspirere flere norske bedrifter til å ta samfunnsansvar et steg
videre? Frivillighetsarbeid er ikke bare bra for samfunnet, det er også en investering i de
ansatte. Å gi dem muligheten til å bidra skaper stolthet og engasjement, avslutter Conradi