ODA styrkes med tre nye styremedlemmer

ODA styrker nok en gang sitt styreteam, denne gang med hele tre nye ansikter: Camilla Maria Bakjord (40) er Chief Marketing Officer i Compello, Kine Dahl (43) jobber med IT Transformation i DNB og Izabela Hawrylko (27) er løsningsspesialist innen Data and AI, Microsoft.

De tre styremedlemmene vil lede hvert sitt team innen sitt fagområde. Bakjord tar over ledelsen for marked og kommunikasjon, Dahl leder satsningen på Advisory Board og Hawrylko blir ansvarlig for CRM og infrastruktur. Felles for de alle er at de gleder seg til å brette opp ermene for å ytterligere styrke kvinners posisjon innen tech i Norge.

ODA har møtt de tre kvinnene til en liten prat, for å høre mer om deres ambisjoner for nettverket. Først ut er Camilla Bakjord, opprinnelig fra Mo i Rana, men nå bosatt i Oslo. Hun har jobbet med IT og software i hele sin karriere, og nylig Co-foundet hun TechMarketing – et nettverk for Tech-markedsførere som jobber innen B2B.

Økte kvinneandelen i eget selskap
40-åringen har vært medlem av ODA i mange år, og har lært mye på nettverkstreff og inspirasjonsdager opp gjennom årene.

– Jeg mener at organisasjoner må bli flinkere til å gjenspeile samfunnet de selger sine tjenester til for å lykkes. Jeg tror ulike hoder tenker bedre sammen enn like, og det er jo akkurat dette ODA jobber for. Gjennom min jobb som CMO i programvarehuset Compello startet vi å jobbe systematisk med mangfold i 2012, sier hun.

Dette førte til en økning av kvinneandelen fra 26 prosent til 40 prosent, bedre trivsel blant ansatte, og flere søkere på jobbene som ble utlyst. I 2018 vant Compello prisen ODA Awards for Organization. Nå får hun fortsette sitt brennende engasjement i ODA.

– Jeg skal lede markeds- og kommunikasjonsavdelingen i ODA som består av ildsjeler fra forskjellige IT/Tech bedrifter. Jeg skal møte teamet for første gang senere i september og det gleder jeg med til. Sammen vil vi sette våre hårete mål fremover, men overordnet skal vi bidra til at ODA kan fortsette å gjøre en stor og viktig forskjell. Vi vil jobbe for å øke synligheten og forståelse rundt temaet – og å øke andelen kvinner i tech, sier hun.

Vil utvide ODAs horisont
En annen ildsjel innen tech er Kine Dahl, som skal lede ODA Advisory Board – et rådgivende panel bestående av næringslivsledere som vil gi råd om hvordan man kan øke mangfold i norske virksomheter.

– Ambisjonen er å bygge et Advisory Board som sammen med våre strategiske samarbeidspartnere skal utvide ODAs horisont. Ved å mobilisere engasjement på tvers av bransje, kompetanse, erfaring, alder, kjønn og etnisitet, ønsker vi å initiere nye plattformer for samarbeid, etablere nye kanaler for kunnskapsdeling og synliggjøre hvordan mangfold bidrar til mer bærekraftige og bedre teknologiske løsninger, sier hun.

Dahl jobber i DNB, og har alltid vært opptatt av teknologi og de mulighetene det gir.

– Jeg har engasjert meg i ODA for å få flere jenter til å jobbe med tech, for å fremme kvinnelige rollemodeller og inspirere kvinner til å ta lederansvar. Jeg inspireres av ODAs visjon, “We empower woman to lead the change”, sier hun.

Høye ambisjoner
Også Izabela Hawrylko gleder seg til å gjøre en forskjell. Som det yngste medlemmet av ODA-styret kommer hun inn med et brennende engasjement og pågangsmot. Dette kommer til syne også i hennes kunnskaper. Hawrylko er opprinnelig fra Polen, har bodd i fem forskjellige land i løpet av de siste seks årene (Polen, Sveits, Tyskland, Chile og Norge) og snakker fem språk (polsk, tysk, engelsk, spansk og norsk). Det var under hennes andre uke i Microsoft, og i Oslo, da hun for første gang hørte om ODA.

– Å bygge kjønnsmangfold i IT-bransjen og dermed bidra til å skape mer innovasjon og verdi for økonomi og samfunnet – det var noe jeg hadde en sterk tro på.  Jeg ville ikke bare delta på nettverkstreff, jeg hadde lyst til å bruke min energi, tid, motivasjon og eksekveringsevne til å utvikle IT- bransjen videre gjennom ODA. Nå får jeg anledning til å gjøre det som hovedansvarlig for CRM og Infrastruktur, sier hun.

Hawrylko ser frem til å skaffe ODA en moderne medlemsløsning som skal tilrettelegge for enda mer vekst, utvikling og ikke minst verdiskapning for medlemmer og partnere.

– Jeg har høye ambisjoner og sterk vilje til å lede CRM-prosjektet fremover og når dette prosjektet er ferdig og alle er blitt godt opplært i det nye systemet, så ønsker jeg å utforske og bygge videre nye samarbeidsmuligheter mellom ODA og det norske startup-miljøet, sier hun.

Oda Nettverk

ODA er Nordens ledende møteplass for kvinner i teknologi. ODA har mer enn 7000 medlemmer, grupperinger i Oslo, Bergen og Trondheim, og rundt 30 strategiske partnere. ODA har siden 2005 inspirert og bidratt gjennom større kjønnsmangfold til bedre beslutninger og løsninger for virksomheter og samfunn.

Har du spørsmål, ta kontakt med oss på info@odanettverk.no