fbpx

Deloittes Digital Consumer Trends 2020 – The Nordic Cut

Deloittes Digital Consumer Trends 2020, tidligere Global Mobile Consumer Survey, lanseres for 10. året på rad. Årets undersøkelse er basert på svar fra 5000 respondenter i Norden og tar blant annet for seg hvordan lockdown og pandemi påvirker digitale vaner og opplevelsen av hjemmekontor. I tillegg har vi spurt om forbrukernes appetitt på 5G, og ser på hvordan bruken av smarttelefoner påvirker ulike næringer som finans, medier og offentlig sektor.

Den nordiske rapporten baserer seg på svar fra 5000 respondenter fra Sverige, Norge, Danmark og Finland, hvorav 1000 respondenter er fra Norge. Ettersom undersøkelsen ble gjennomført i løpet av sommeren 2020 (juni og juli), får man et interessant øyeblikksbilde av hvordan pandemien har påvirket vår digitale hverdag på ulike måter.

Tid for et helhetlig fokus på varehandel

Forbrukere forventer mer fra varehandelen, og jobber aktivt med å minke gapet mellom opplevelsen fra de fysiske butikkene og den nettbaserte shoppingopplevelsen.
Under COVID-19-pandemien steg netthandel i været i løpet av første halvdel av 2020. Sammenlignet med før COVID-19-pandemien, handler nå flere forbrukere på nett. Vi forventer at forbrukerne vil fortsette å omfavne netthandel og unngå fysiske butikker, og ved å gjøre det vil de fortsette å akselerere et digitalt skifte som understreker viktigheten for selskapene å ha en god omnikanal-opplevelse.

5 viktige statistikker for norsk varehandel:

  • Tre femtedeler (60%) av netthandelsforbrukerne bruker en forhandlers eget nettsted når de kjøper et produkt eller en tjeneste online.
  • 15% gjør mer netthandel (unntatt dagligvarer) som et resultat av å være mer hjemme under COVID-19-pandemien, i motsetning til 9% for online dagligvareshopping.
  • Etter at distanseringsrestriksjoner blir opphevet, vil 9% fortsette å handle på nettet etter andre varer enn dagligvarer så ofte som de gjør nå.
  • Rask pålogging og rask betaling er de mest ettertraktede funksjonene (23%) når du handler via en app på smarttelefonen.
  • Nesten en femtedel (19%) av de nordiske respondentene oppgir at de verdsetter billig levering mest når de handler via en app.

Les hele rapporten her!

ODA Nettverk

ODA er Nordens ledende møteplass for kvinner i teknologi. ODA har mer enn 10.000 medlemmer med aktiviteter i Oslo, Bergen, Innlandet og Trondheim, og rundt 50 partnere. ODA har siden 2005 inspirert og bidratt gjennom større kjønnsmangfold til bedre beslutninger og løsninger for virksomheter og samfunn.

Har du spørsmål, ta kontakt med oss på info@odanettverk.no